교과목안내

4학년 교과목안내

교과명(국문) 교과명(영문)
가족과 젠더 Family and Gender
가족의 개념과 변화에 대하여 살펴보고 가족과 연관된 젠더문제를 분석하여 그 해결방안을 모색한다.

‘Family and Gender’ examines the meaning of the family and its changes, probes the solutions in terms of analyzing gender issues related to the family.
건강가정론 Theory of Strong Family
건강가정사 자격취득에 필요한 필수과목으로, 건강가족에 관한 정책과 법률, 서비스 인프라에 관해 배우고, 현장에서 실무를 담당할 전문 인력의 역할에 대한 이해를 다룬다.

Family Strengths is designed to provide theoretical knowledge and professional skills for obtaining a specialist's certificate in Family Strengths
사회복지법제와 실천 Social Welfare and Law
사회복지제도와 서비스들에 대한 법적인 이념과 구성원리의 이해를 통해 사회복지법의 제반 문제를 검토하고, 발전방향에 대한 안목을 갖게 하는데 목적이 있다. 먼저 총론적 차원에서 사회복지법의 체계적 분석방법과 복지권에 대해 파악하며, 이런 바탕위에 주요한 사회복지 개별 법률들에 대한 구체적 분석을 통하여 사회복지에 대한 법적 이해를 높인다.

The purpose of this course is to examine various problems of social welfare law and to gain a professional eye on its development through understanding the ideology and constitution principles of laws on social welfare policies and services. The first section of this course is to explore the systematic analysis method of social welfare law and social welfare justice. The succeeding section provides the prospectives of law on social welfare by specifically analyzing major social welfare laws.
정신건강론 Mental Health
현대 사회의 다양한 정신적 문제들의 분류체계 및 정신장애들의 원인론, 증상론, 치료론, 예방론을 학습하며 정신보건 복지의 다양한 실천기술을 익힌다.

This course is designed to study the classification systems and the etiological, systematic, therapeutic, and preventive theories and practical skills of mental disorders prevailing in moderns societies.
학습심리 Learning Psychology
상담의 핵심은 인간의 인지적, 정서적, 행동적 삶의 변화인데, 이러한 변화의 핵심적인 내용은 새로운 지식과 삶의 기술을 배우는 것이며 동시에 과거의 역기능적인 삶의 방식을 망각하도록 돕는 것이다. 학습심리학에서는 인간의 학습의 기제, 망각의 과정, 효율적인 학습의 방법, 학습의 장애 등을 다룬다.  

If the essential nature of counseling lies in the change of individuals in cognitive, emotional, and behavioral lives, it is necessary for the counselors to help clients learn new ways of living and to forget dysfunctional ways of living. Learning psychology deals with various learning mechanisms, forgetting processes, effective ways of learning, and learning disorders.